Chat-robotter og digitale agenter

Det lyder som noget fra en science-fiction-fortælling, men det er virkligheden på nettet i dag. På stort set alle større sites og shops finder du en eller anden form for chat-funktion, der i større eller mindre grad er automatiseret.

Fordelene ved chatrobotter er mange, men især disse 6 punkter burde give dig lidt inspiration til hvad du kan bruge dem til:

  • Lette købsprocesser
  • Forbedre kundeoplevelser
  • Forbedre kundeservice
  • Personliggøre service
  • Integrere andre services
  • Tidsbesparende

En chatrobot kan hjælpe med at svare på simple spørgsmål, fx om åbningstider og betalingsbetingelser, eller trænes til at svære på spørgsmål fra et bagvedliggende bibliotek af samtaledele. Det er også muligt at koble chatrobotter sammen med fx din webshop, så din kunder kan spørge robotten om dine produkter.

De fleste udbydere af chatrobotter har et setup hvor du visuelt designer de samtaler, din robot skal kunne gennemføre. Teknisk er der ikke de store udfordringer i at skabe en chatrobot, men du bør tage dig god til at skabe samtalerne.

En veltrænet robot er ikke bare en sjov gimmick der kun er begrænset til at kunne håndtere simple ja/nej-spørgsmål. Flere steder kan du også booke møder, foretage reservationer og købe varer.

Har du brug for hjælp til at skabe din egen hær af chat-robotter, så send et par ord og kom godt i gang.